Totale inntektsrammer for perioden 2017–2020

Inntektsrammer

Faste 2017 priser i hele 1 000
Inntektsrammer
Opprinnelig 2016 Revidert 2016 Budsjett 2017 Økonomiplan
2018 2019 2020
Skatteinntekter -723 900 -723 900 -760 493 -760 493 -760 493 -760 493
Rammeoverføringer -545 618 -545 618 -576 071 -576 632 -576 632 -576 632
Lokale skjønnsmidler -2 800 -2 800 -1 000 -1 000 -1 000 -1 000
Overført rammetilskudd til Tøndergård skole 943 943
Eiendomsskatt 3,59 promille -92 601 -92 601 -93 311 -94 023 -94 735 -95 443
Rentekompensasjon - inv. bidrag R-97 - skoleanlegg -835 -835 -789 -749 -715 -680
Rentekompensasjon skole -1 813 -1 773 -1 264 -1 143 -1 022 -901
Rentekompensasjon kirkebygg -475 -475 -353 -339 -325 -305
Rentekompensasjon omsorgsboliger og sjukeheimer -6 441 -6 441 -5 586 -5 553 -5 520 -5 487
Rentekompensasjon Glomstua og Tollero omsorgsboliger (overføres til Molde Eiendom KF) -492 -492 -420 -380 -340 -300
Vertskommunetilskudd asylmottak -1 425
MVA-kompensasjon fra andre selskap -1 610 -1 610 -1 210 -1 210 -1 210 -1 210
Toppfinansiering ressurskrevende tjenester -52 607 -59 669 -55 867 -55 867 -55 867 -55 867
Integreringstilskudd flyktninger -83 749 -89 545 -87 419 -87 419 -87 419 -87 419
Integreringstilskudd flyktninger - særskilt tilskudd enslige mindreårige -17 721 -17 721 -17 721 -17 721
Aksjeutbytte Istad AS -10 000 -5 000 -5 000 -5 000 -5 000
Kalkulatoriske posteringer -3 979 -3 979 -3 883 -3 762 -3 762 -3 762
Konsesjonskraft -200 -200
Sum driftsinntekter -1 526 177 -1 533 358 -1 610 387 -1 611 291 -1 611 761 -1 612 220

Kommunestyret vedtok i sak 120/16 7,0 mill. kroner i økte skatteinntekter.

Kommentarer til ulike generelle inntektsposter

Lokale skjønnsmidler

Fylkesmannen i Møre og Romsdal har holdt tilbake en andel av kommunenes skjønnsmidler som er tiltenkt blant annet ressurskrevende tjenester til brukere over 67 år. For 2016 fikk Molde kommune ingen skjønnsmidler til dette formålet med bakgrunn i kommunens utgifter i 2015 mens tilskuddet i 2015 basert på kommunens utgifter i 2014 var 1,2 mill. kroner. Kommunen ble tilkjent ekstra skjønnsmidler for 2016 på 0,7 mill. kroner til dekning av ulike formål. Dette er hele 2,1 mill. kroner mindre enn budsjettert. Økte utgifter til ressurskrevende tjenester tilsier imidlertid at tilskuddet økes neste år. Det legges derfor inn en forventet inntekt på 1,0 mill. kroner for i budsjettet for 2017 og den kommende økonomiplanperioden.

Overført rammetilskudd til Tøndergård skole

Tøndergård skole og ressurssenter er et interkommunalt samarbeid lokalisert i Molde. Tilbake i 2003 og 2004 ble Molde kommunens rammer justert for endringer i pensjonspremien for lærere og innføring av momskompensasjon for kommunene. Dette skjedde gjennom daværende overgangsordning. Som følge av dette fikk Molde kommune også kompensasjon for økt pensjonspremie for lærere på Tøndergård skole og oppvekstsenter. På samme måte fikk Molde kommune trekk i rammen, som følge av innføring av momskompensasjon, der også Tøndergård skole og oppvekstsenter inngikk i grunnlaget. Med bakgrunn i dette har Molde kommune overført en del av rammetilskuddet til Tøndergård skole og oppvekstsenter knyttet til økt pensjonspremie og hentet inn momskompensasjon fra det interkommunale samarbeidet.

Inntektssystemet har blitt endret flere ganger siden 2004, og den gamle overgangsordningen er ikke lenger en del av inntektssystemet. Molde kommune får ikke lenger noen særskilt kompensasjon knyttet til Tøndergård skole og oppvekstsenter. Årsaken til at Molde kommune tidligere ble kompensert, skyldes at det fra statlig hold er registrert som en del av Molde kommune, og ikke egen juridisk enhet. Det interkommunale samarbeidet opptrer som egen juridisk enhet rundt økonomiske forhold, og det er i gang et arbeid med å få ryddet opp i det juridisk rundt samarbeidet.

I og med at Molde kommune ikke får noe ekstra rammetilskudd knyttet til Tøndergård skole og oppvekstsenter, blir tidligere overføring fjernet i 2017. Tilsvarende vil heller ikke Molde kommune trekke inn momskompensasjonene som tilfaller det interkommunale samarbeidet. Dette reduserer Molde kommunes utgifter med netto 0,4 mill. kroner. Molde kommune forutsetter at Tøndergård skole og oppvekstsenter dekker dette selv, uten økt bidrag fra eierkommunene, med bakgrunn i overskudd avsatt til fond over flere år.

Eiendomsskatt

Det forutsettes oppkrevd 93,3 mill. kroner i eiendomsskatt i 2017. Dette med bakgrunn i en skattesats for dette året som er satt ned fra 3,60 promille til 3,59 promille. Skattetakstene for 2017 blir oppskrevet med 0,4 pst. Dette kommer i stedet for en eventuell omtaksering som også hadde vært en mulighet, men svært lite ønskelig. Eiendomsskatten holdes med dette på samme nivå som i 2016. Små takstøkninger de kommende årene i planperioden motsvares av en svak reduksjon i skattesatsen for derved å holde et konstant skattenivå. Inntektsøkningen utover i planperioden skyldes utelukkende økning i antall skatteobjekt. Forutsetningen om at eiendomsskatt kan skrives ut i hele kommunen, ligger til grunn for budsjettet.

Investeringsbidrag R-97

Dette er kompensasjon av renter og avdrag til investeringer knyttet til 6-årsreformen, og behovet for utvidelse av skolebygg i den forbindelse.

Kompensasjonstilskudd

Tilskuddsordningen for bygging av omsorgsboliger og omsorgssenterplasser har, foruten oppstartingstilskuddet, et eget kompensasjonstilskudd for renter og avdrag. Tilskuddet utbetales over 30 år og inkluderer en rentegodtgjørelse tilsvarende Husbankens til en hver tids flytende rente.

På denne posten er det også budsjettert et beløp som gjelder rentekompensasjon for skoleanlegg. Molde kommune hadde tidligere en investeringsramme på 62,0 mill. kroner til dette formålet som ble benyttet fullt ut. I statsbudsjett for 2009 ble det lansert en ny skolepakke. Kommunens andel av en ramme på totalt 15,0 mrd. kroner fordelt over 8 år ble på 59,7 mill. kroner som i sin helhet er benyttet ved byggingen av nye Bekkevoll ungdomsskole. I budsjettet for 2016 er det lagt inn full kompensasjon etter denne ordningen. Det er også innført en egen rentekompensasjonsordning for kirkebygg. Ved utgangen av regnskapsåret 2015, var grunnlaget for Molde kommunes rentekompensasjon knyttet til investeringer i kirkebygg på totalt 18,8 mill. kroner. Kompensasjonen tilsvarer renter for et serielån i Husbanken med 20 års løpetid med den til en hver tid gjeldende flytende rente.

Det er budsjettert med kompensasjonstilskudd knyttet til Glomstua bofellesskap og Tollero omsorgsboliger. Dette er prosjekter som i sin tid ble gjennomført av Molde Utleieboliger KF. Rammene til nye Molde Eiendom KF er for 2017 kompensert tilsvarende den kompensasjonen kommunen mottar fra Husbanken for disse to prosjektene.

Toppfinansiering ressurskrevende tjenester

Staten har en tilskuddsordning til kommunene når det gjelder å dekke utgifter til ressurskrevende tjenester. Tidligere var dette noe som ble vurdert skjønnsmessig av Fylkesmannen. Ressurskrevende tjenester i 2017 er definert som pleietjenester gitt til en enkeltperson med et ressursbehov ut over 1 157 000 kroner. Innslagspunktet i 2016 var på 1 081 000 kroner. Gjennom ordningen dekker staten 80,0 pst. av kommunens utgifter ut over innslagspunktet. Med bakgrunn i en kraftig utgiftsvekst de senere årene, er innslagspunktet (kommunal egenandel) økt med 50 000 kroner ut over lønns- og prisvekst. Dette gir Molde kommune anslagsvis 1,6 mill. kroner i redusert tilskudd allerede i 2016.

Det er i hovedsak sterkt funksjonshemmede, psykisk utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser under 67 år som utgjør brukergruppen som omfattes av tilskuddsordningen. Bruttoutgiftene til tiltakene budsjetteres på den enkelte enhet mens statstilskuddet budsjetteres som en kommunal fellesinntekt. I budsjettforslaget for 2017 er det lagt til grunn en inntekt på 52,6 mill. kroner. Tilskuddet videreføres på dette nivået i resten av planperioden.

Integreringstilskudd flyktninger

Flyktningtjenesten har siden 2015 vært organisert som en egen enhet. Kommunestyret forutsetter et bredt samarbeid mellom ulike kommunale virksomheter ved bosetting av nye flyktninger. Sentrale aktører i dette arbeidet er Molde Eiendom KF, Molde voksenopplæringssenter, skolene, barnehagene, sosialtjenesten NAV, helsetjenesten og barneverntjenesten. I budsjettet for 2017 og resten av planperioden er det forutsatt at kommunens samlede utgifter til bosetting og integrering av flyktninger er 13,6 mill. kroner mindre enn integreringstilskuddet. I dette ligger at de største utgiftene til integrering av flyktninger må tilskrives mottaksårene, mens de siste årene av integreringsperioden på 5 år vil gi et positivt økonomisk bidrag.

Aksjeutbytte fra Istad AS

I årets generalforsamling i Istad AS, ble det vedtatt å ikke dele ut utbytte med bakgrunn i selskapets regnskapsresultatet for 2015. I kommunens budsjett for 2016 var det lagt inn en forventning om 10,0 mill. kroner i utbytte. I gjeldende økonomiplan ligger det forventninger om årlig utbytte fra Istad AS med 5,0 mill. kroner i årene 2017–2019. Denne forventningen ligger til grunn for budsjettert utbytte i 2017 og videreføres for den kommende økonomiplanperioden.

Hele 1.000

Forventet og mottat avkastning Istad AS

Kalkulatoriske posteringer

Kalkulatoriske posteringer er den delen av kommunens finanskostnader som belastes enhetene på de selvfinansierende områdene (parkering, bibliotek med videre). Disse budsjetteres som driftskostnader på enhetene og inntekter i driftsbalansen sentralt. Kostnadene er i hovedsak budsjettmessig justert etter eksisterende rentenivå.

Konsesjonskraft

Dette er Molde kommunes andel av konsesjonskraftsinntekter i Istad-vassdraget. Det forventes ingen utbetalinger til kommunen i den kommende økonomiplanperioden.