Kulturskolen
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Revidert 2015 | Budsjett 2016 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | |||
Inngående | 9 188 | 9 288 | 9 217 | 8 507 | 8 507 |
Driftsinntekter | -12 968 | ||||
Driftsutgifter | 22 156 | 9 288 | 9 217 | 8 507 | 8 507 |
Lønns- og prisvekst | 100 | 156 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 - 2,7 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -142 | ||||
Spesiell prisvekst husleie Gjestestova | 165 | ||||
Prisjustering med 2,3 pst. på utvalgte utgiftsposter | 74 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 3 - 2015 | 8 | 6 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 - 2015 | 92 | 53 | |||
Andre rammeendringer | -227 | -710 | |||
Husleie kulturskolen leide lokaler | -910 | ||||
Generelt rammetrekk | -200 | 200 | |||
Rammetrekk - andel av styrket innkjøpsfunksjon | -27 | ||||
Utgående | 9 288 | 9 217 | 8 507 | 8 507 | 8 507 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2016 - 2019
«Kulturskole for alle»
Molde kulturskole skal være et ressurs- og kompetansesenter for kulturfag i kommunen og regionen, gjennom opplæring, opplevelse og formidling innen fagområdene dans, kunst, musikk og teater.
Kulturskolen er en lovfestet kommunal oppgave, forankret i opplæringsloven. For Molde kulturskole er nasjonal rammeplan, lokal læreplan og læreplan for programfag musikk- dans og drama styringsverktøy for innholdet og organisering.
Kulturskolen skal:
- Tilby undervisning for ca. 1 100 elevplasser innen dans, kunst, musikk og teater. Enheten skal omfatte breddetilbud, kjernetilbud og fordypningstilbud.
- Gi undervisning for 3 klasser innen alle utøvende programfag ved Molde videregående skole- MDD (musikk, dans og drama).
- Tilby instruktør- og dirigenttjenester til det frivillige musikkliv.
- Koordinere og produsere for den lokale kultursekken, i samarbeid med andre profesjonelle kulturaktører og grunnskolene.
- Samarbeide med barnehagene om «musikk i barnehagedagen».
- Bidra med utøvende musikertjenester.
- Produsere konserter, utstillinger, teater- og danseforestillinger.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Vesentlig prisøkning, vakanser, kontinuerlig effektivisering av drifta og kvalitetsutvikling av tilbudene er de viktigste innsatsområdene for å møte årlige rammekutt. Forventet økt inntekt forutsetter god til søkning, som igjen er avhengig av godt omdømme og at tilbudene er kvalitativt gode og tilpasses nye behov. Langvarig innkjøps- og tilsettingsstopp reduserer enhetens mulighet til for å være proaktiv i utviklingsarbeid. Enheten har behov for ny kompetanse og videreutvikling av kompetanse for å være i forkant. I tillegg til å utføre forventede oppgaver, gjelder det å trygge inntektene.
Fremtidige utfordringer
Med nytt kulturskolebygg klart i løpet av høstsemesteret 2016 gis enheten muligheter til å videreutvikle de ulike tilbud. I tillegg vil forventningene til, og ønsket om, et bredt samarbeid med frivillig kulturliv og andre kulturaktører øke. Det blir svært viktig å etablere gode samarbeidsarenaer og et prisnivå som genererer stor aktivitet og viktige inntekter for driften. Kulturskolens lokaler skal være arena for opplæring og formidling av lokal kulturaktivitet, med hovedfokus på de unge. Plassen er arena for profesjonelle aktører. Kulturskolebygget er hovedarena for barn og unge i opplæring, Molde videregående skole-MDD og amatørkulturen.