Byggesak og geodata
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Revidert 2015 | Budsjett 2016 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | |||
Inngående | 1 094 | 1 451 | 244 | 1 044 | 1 044 |
Driftsinntekter | -11 245 | ||||
Driftsutgifter | 12 339 | 1 451 | 244 | 1 044 | 1 044 |
Lønns- og prisvekst | 205 | -140 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 - 2,7 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -287 | ||||
Prisjustering med 2,3 pst. på utvalgte utgiftsposter | 35 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 3 - 2015 | 30 | 16 | |||
Lønnsoppgjør kap. 5 - 2015 | 139 | 78 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 - 2015 | 36 | 18 | |||
Andre rammeendringer | 152 | -1 067 | 800 | ||
Restoverføring av skattetaksering til byggesak og geodata | 152 | ||||
Halvt årsverk til dokumentsenter organisasjonsavdelingen | -254 | ||||
Generelt rammetrekk | -800 | 800 | |||
Rammetrekk - andel av styrket innkjøpsfunksjon | -13 | ||||
Utgående | 1 451 | 244 | 1 044 | 1 044 | 1 044 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2016 - 2019
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
- byggesaksarkiv og ajourhold av matrikkelen, B-delen
- kontaktkommune for nettverk for byggesaksbehandling, Romsdalsregionen
Byggesak behandler årlig rundt 700 søknader (byggesøknader og delingssøknader) etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager. Utover dette følges ulovlige tiltak opp, tilsyn gjennomføres og en betydelig mengde saker utredes også for avgjørelse i plan- og utviklingsutvalget. Aktiviteten i markedet har stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Geodata
- opprette nye eiendommer
- oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
- registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
- behandling av saker etter lov om eierseksjoner
- behandling av saker om offisielle adressering etter matrikkelloven
- forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata ihht. geovekstavtalen
- «Romsdalskart - samarbeid om programvaretjenester»
- salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)
- eiendomsopplysninger
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering. Det selges et betydelig antall meglerpakker gjennom året. Geodata selger også tjenester til andre kommunale avdelinger, enheter og foretak. Også for geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- administrasjon av takstmann
- ajourføring av register
- service overfor publikum
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Forenkling av plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter som ble innført fra 1. juli 2015 medfører noe reduserte inntekter, uten at arbeidsbelastningen har endret seg nevneverdig. Det er også grunn til å tro at behovet for oppfølging av ulovlig igangsatte tiltak vil øke som følge av forenklingene, men dette er det for tidlig å konkludere på.
Fra 1. januar 2016 faller kommunens behandling av ansvarsretter bort. Dette har tilført kommunen gode inntekter, som nå faller bort.
Fremtidige utfordringer
Å beholde og rekruttere ingeniørkompetanse for både byggesak og geodata er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er bedre enn på lenge, men kommunens svake økonomi og trekk i rammene gjør at enheten er bemannet på et minimumsnivå. Dette gjelder både byggesak og geodata. Tjenesteproduksjonen ved enheten er derfor veldig sårbar for lengre fravær ved sykdom og eventuelle oppsigelser.
Digitalisering og valg av teknologi er avgjørende for å kunne yte gode tjenester. Enheten ser behov for nye hjelpemidler innenfor oppmålingsforretning, formidling av innholdet i kart og eiendomsinformasjon fra matrikkelen. Dette krever investeringer, men vil kunne gi gevinst både for kunder og internt i kommunen.