Kulturtjenesten
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Revidert 2015 | Budsjett 2016 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | |||
Inngående | 33 447 | 33 615 | 34 670 | 35 170 | 33 420 |
Driftsinntekter | -11 242 | ||||
Driftsutgifter | 44 689 | 33 615 | 34 670 | 35 170 | 33 420 |
Lønns- og prisvekst | 168 | 647 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 - 2,7 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -204 | ||||
Statsbudsjett 2016 - økning tilskudd Romsdalsmuseet (2,7 pst.) | 31 | ||||
Statsbudsjett 2016 - økning tilskudd Teateret Vårt jf. Statens tilskudd | 111 | ||||
Statsbudsjett 2016 - økning tilskudd Moldejazz (2,7 pst.) | 63 | ||||
Spesiell prisvekst - økning tilskudd andre tros- og livssynssamfunn | 137 | ||||
Prisjustering med 2,3 pst. på utvalgte utgiftsposter | 245 | ||||
Formye kompensert i priskompensasjon 2015 (husleie Plassen) | -75 | ||||
Spesiell prisvekst Plassen - økte fellesutgifter | 154 | ||||
Spesiell prisvekst husleie Plassen - økt husleie grunnet renteøkning 0,15 pst. | 93 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 5 - 2015 | 50 | 29 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 - 2015 | 118 | 63 | |||
Andre rammeendringer | 408 | 500 | -1 750 | -1 250 | |
Økte inntekter investering skillevegg | -27 | ||||
Rammetrekk - andel av styrket innkjøpsfunksjon | -49 | ||||
Økt driftstilskudd Romsdalsmuseet magasinbygg | 750 | ||||
Endring av periodisering | 500 | -500 | |||
Økte inntekter Molde idrettspark | -1 400 | -1 400 | |||
Økte utgifter Molde idrettspark | 150 | 150 | |||
Opphør av husleieutgifter til prestebolig (Storvikveien 4) | -266 | ||||
Utgående | 33 615 | 34 670 | 35 170 | 33 420 | 32 170 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2016 - 2019
Kulturtjenestens viktigste oppgave er å tilrettelegge for at Molde kommune skal ha et levende og pulserende kulturliv som gir rom for fellesskap, utfoldelse, deltakelse og opplevelse for alle. Visjonen er at Molde skal være en åpen, aktiv og inkluderende kulturkommune. Kulturtjenesten består av tre seksjoner: allmenn kultur, Molde bibliotek og park- og idrett.
Allmenn kultur
Kulturtjenesten fordeler tilskudd til frivillige lag og foreninger, til kommunens profesjonelle kulturinstitusjoner og til trossamfunnene utenfor Den norske kirke. Tiltak i kulturplan og frivilligplan følges opp i samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere.
Kulturtjenesten har driftsansvar for virksomhetene Molde frivilligsentral, Tomrommet fritidsklubb, Ungdomsplassen (UP) og eldres kultursenter. Hjelset servicesenter driftes gjennom en partnerskapsavtale. Kulturtjenesten er også koordinator for Molde ungdomsråd, følger opp fribyforfatterordningen og driver utleie av rådhussalene, kulturhuset og Bjørset aktivitetshus.
Molde bibliotek
Biblioteket har årlig et utlån på ca. 110.000 bøker og andre medium. Samlet besøkstall er på om lag 130.000. Det legges også opp til en omfattende formidling via bibliotekets nettsider. Biblioteket tilbyr ulike opplegg for skoleklasser, barnetime og tilbud til ungdom, samt forelesningsrekker innen litterære og populærvitenskapelige emner (PopVit). Leseombudsordningen følges opp.
Park og idrett
Park og idrett omfatter forvaltning, skjøtsel, drift og vedlikehold av kommunale idrettsanlegg, friområder og kirkegårder. Drift av kunstgressbanene på Lubbenes og Reknes, samt Molde idrettspark med friidrettsstadion, gressbane og tennisbane. Innendørs anlegg er Idrettens Hus, Træffhuset og Fuglsethallen. Friområder er badeplassene på Retiro, Kringstadbukta og Øverlandsvatnet, samt Moldeholmene, Julneset og Moldemarka. Av nye oppgaver kan nevnes forvaltning av bynære og kommunale skogsområder, som ble overført fra plan- og utviklingsavdelingen i 2015.Park og idrett har en sentral rolle i å ivareta byens omdømme som «Rosenes by». Virksomheten har ansvar for et samlet parkanlegg på 107 dekar, 40 dekar grøntområder og syv lekeplasser, ti gravsteder på 101 dekar driftes og vedlikeholdes etter avtale med kirkevergen. Tiltak i kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet følges opp.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
For å tilpasse driften til gjeldende ramme har det i 2015 vært nødvendig å gjennomføre en rekke tiltak. Blant annet er kultursjefstillingen, en halv stilling på biblioteket og en halv stilling innen allmenn kultur holdt vakant store deler av året. Bruk av ekstrahjelp innen park og idrett har blitt vesentlig redusert og innkjøpsstoppen har blitt overholdt.
Rammene for 2016 tilsier at tiltakene må videreføres. Reduserte åpningstider og svært marginal drift av biblioteket, noe lavere skjøtsel på parker og grøntområder og svært lav kapasitet på ledelse og administrasjon er noen av konsekvensene. I tillegg blir det behov for å iverksette ytterligere tiltak, blant annet kutt i bruk av overtid og økt salg av tjenester.
Rammeøkningen i posten tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn på 0,1 mill. kroner skyldes økt medlemstall i ulike tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke. Prestenes boplikt ble opphevet 1. september 2015, og leietaker har nå kjøpt egen bolig. Utgiftene til prestebolig er trukket ut av rammen til kulturtjenesten.
Fremtidige utfordringer
En rekke tiltak i kulturplanen og frivilligplanen forutsetter rammeøkning for å kunne gjennomføres. Dette vil fortsatt være en uløst utfordring i 2016 og videre i økonomiplanperioden.
Kulturtjenesten har utfordringer knyttet til inntektssiden. Spesielt gjelder det Træffhuset, hvor utleiekapasiteten er fullt utnyttet og medfører at utleieinntektene ikke vil kunne økes vesentlig. For 2016 antas inntektskravet å være ca. 1,8 mill. kroner høyere enn forventede inntekter. Festeavgiften på graver vil i 2016 være 0,2 mill. kroner lavere enn i 2015 på grunn av forfallssyklusen. Nye oppgaver som forvaltning av bynære og kommunale skogsområder skal løses uten at rammene kompenseres. Slike forhold forsterker utfordringene med å levere tilstrekkelig kvalitet i tiden fremover.
I økonomiplanperioden er det lagt til grunn betydelige økninger i leieinntektene for Molde Idrettspark. Inntektene skal delfinansiere kapitalutgiftene, men innebærer også at idrettslag og andre leietakere må påregne økte leiepriser. Det tillegger kulturtjenesten en betydelig utfordring i å ivareta god dialog med brukerne og utvikle et prisregime som er akseptable for alle parter.
Kontinuerlig effektivisering, der bruk av LEAN og digitalisering inngår som sentrale verktøy, blir svært viktig i de kommende årene. Innen park og idrett har LEAN-prosjekter og innføring av det digitale verktøyet HANO gitt konkrete resultater. I tiden fremover skal det digitale verktøyet ISY Park bidra til en betydelig effektivisering av drift og vedlikehold av park- og idrettsanleggene.