Plan- og utviklingsavdelingen
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Revidert 2015 | Budsjett 2016 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | |||
Inngående | 18 308 | 19 000 | 18 910 | 19 010 | 19 010 |
Driftsinntekter | -9 553 | ||||
Driftsutgifter | 27 861 | 19 000 | 18 910 | 19 010 | 19 010 |
Lønns- og prisvekst | 420 | 86 | |||
Overhead lagt på feil ramme i 2015 fra personal- og organisasjonsavdelingen | 75 | ||||
Økning overhead | -1 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 - 2,7 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -226 | ||||
Prisjustering med 2,3 pst. på utvalgte utgiftsposter | 119 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 3 - 2015 | 27 | 16 | |||
Lønnsoppgjør kap. 5 - 2015 | 291 | 164 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 - 2015 | 27 | 14 | |||
Andre rammeendringer | 272 | -176 | 100 | ||
Overføring av helsekoordinator 80 pst. fra helsetjenesten | 424 | ||||
Restoverføring av skattetaksering til byggesak og geodata | -152 | ||||
Generelt rammetrekk | -100 | 100 | |||
Rammetrekk - andel av styrket innkjøpsfunksjon | -76 | ||||
Utgående | 19 000 | 18 910 | 19 010 | 19 010 | 19 010 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2016 - 2019
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utviklingen av kommunens tjenester og tjenesteapparat. I tillegg har avdelingen flere særskilte oppgaver som beredskapsarbeid og grunnerverv. Avdelingen har fem seksjoner.
Utviklingsseksjon
Seksjonen har overordnet administrativt ansvar for analyse av samfunnsutviklingen, strategi- og kommuneplanarbeid og rådgivning, kvalitets- og beredskapsarbeid, boligsosial programarbeid, samt samordning av plan- og utviklingsarbeid knyttet til tjenesteproduksjonen. Seksjonen ivaretar bestillerfunksjonen og deltar i utviklingen av kommunens kvalitets- og styringssystem. Videre har seksjonen ansvaret for å utarbeide forslag til investeringsbudsjett og ny barne- og ungdomsplan. Folkehelsekoordinatoren ble overført til seksjonen i 2015. Seksjonen inkluderer ei prosjektstilling knyttet til et prosjekt om bedre samhandling innen rus og psykisk helsevern.
Seksjon for arealplan og landbruk
Seksjonen har ansvaret for at plan- og bygningsloven blir fulgt i all arealplanlegging i kommunen, samt utarbeidingen av kommuneplanens arealdel og kommunens egne prioriterte reguleringsplaner. Seksjonen skal veilede private tiltakshavere ved utarbeidelse av private planer. Videre har seksjonen forvaltnings- og rådgivningsoppgaver innen jordbruk, skogbruk, naturforvaltning, viltstell og innlandsfiske. Seksjonen har også ansvaret for kommunens skoger. Seksjonen inngår i avdelingens strategiske arbeid innenfor forvaltning av natur- og arealressurser og byutvikling.
Fagseksjonen skole
Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Videre har seksjonen ansvar for oppfølging og koordinering av overordnet planlegging, ressursdisponering og rapportering på området.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak for fosterhjemsplasserte barn og elever ved Molde friskole som har spesialpedagogiske behov, samt Molde kommunes elever ved Tøndergård skole og ressurssenter.
Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.
Fagseksjon barnehage
Kommunens rolle som lokal barnehagemyndighet ivaretas i fagseksjon barnehage. Kommunen har med det en sentral funksjon for det totale barnehagetilbudet i Molde, inkludert ikke-kommunale barnehager. Fagseksjonen skal gi veiledning og påse at samtlige kommunale og ikke-kommunale barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Barnehagemyndigheten har blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn, veiledning, samordnet opptak, planlegging og videreutvikling av kvalitet og kapasitet i barnehagetilbudet i tråd med lovverk, sentrale og lokale føringer.
Seksjonen ivaretar kommunens rolle som eier blant annet med bestillerfunksjon for de kommunale barnehagene og koordinerer oppgaver og ressursfordeling innenfor fagområdet.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn. Dette gjelder barn både i kommunale og ikke-kommunale barnehager. Seksjonen har også fag-, personal- og økonomiansvar for spesialpedagoger for førskolebarn.
Fagseksjonen pleie og omsorg
Fagseksjonen har ansvar for planlegging, kvalitetssikring og tilsyn med alle enheter innen pleie og omsorg. Utarbeidelse av bestilling på rammenivå, koordinering av oppgaver, og utvikling av fagområdet i tråd med sentrale føringer og retningslinjer er også seksjonens oppgaver. Fagseksjonen skal arbeide med overordnet planarbeid, ha en faglig støttefunksjon ut mot enhetene og drifte fagsystemene.
Det er tildelt prosjektmidler for én stilling som kreftkoordinator og én som konsulent fagsystem (Gerica). Stillingene er lagt til seksjonen. Halv stilling som palliativ koordinator utgår fra 2016
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Den største nye utfordringen som avdelingen står overfor, er arbeidet med kommunereformen. Telemarksforskning har gjennomført analyser av 12 ulike alternativ i Romsdalsregionen. Molde kommunestyre har utnevnt forhandlingsdelegasjon og pekt på sine foretrukne alternativ. Molde kommunestyre skal vedta sitt alternativ for framtidig kommunestruktur innen 30. juni 2016.
Det har over tid vært arbeidet med utredning av interkommunalt samarbeid innen landbruk. Konklusjonen fra utredningen avventer tilrådingen i saken om kommunereform.
Forslaget til interkommunal plan for sjøområdene i Midsund, Vestnes, Rauma, Nesset og Molde kommuner skal være klar ved årsskiftet. Planen er ny i sitt slag der forvaltning av sjøområdene blir sett i sammenheng mellom fem kommuner. Prosjektlederen slutter før jul.
Molde kommune har gjennom byregionsprogrammet fase 2 i kommunal- og moderniseringsprogrammet fått midler til et toårig prosjekt i Molderegionen. Seks kommuner – Aukra, Eide, Fræna, Midsund, Molde og Rauma deltar i samarbeidsprosjektet. Prosjektet har også fått tilskudd fra GassROR IKS. Det er ventet at prosjektlederen er på plass i januar 2016.
Molde kommune deltar også i Møre og Romsdal fylkeskommunes prosjekt «Byen som regional motor». Molde kommune har fått tilskudd til utredning av fem prosjekter i 2015. Utredningen som gjennomføres, vil gi Molde kommune mulighet til å søke om investeringsmidler i 2016.
Fremtidige utfordringer
Avdelingen har ansvaret for kommunens strategiske planlegging. Planleggingen skal gi kommunen mulighet til å gjennomføre tiltak i rett tid for å imøtekomme fremtidens utfordringer.
I den videre planleggingen vil det i større grad bli lagt vekt på å se utviklingsbehovene i sammenheng. Dette vil sikre en bedre helhetlig planlegging. Videre vil de strategiske behovene innenfor områdene, bli gjenstand for prioriteringsdiskusjoner slik at de viktigste tiltakene blir prioritert først.
Dersom kommunen skal lykkes med å gjøre de riktige valgene, må det strategiske arbeidet innenfor alle områder prioriteres. Dette stiller større krav til grunnlagsdata for utviklingsanalyser, samtidig som de ansvarlige for områdene bringer viktige utviklingstrekk innenfor sitt område frem til diskusjon.
Et viktig hjelpemiddel i prioriteringsarbeidet, vil være planstrategien som Molde kommunestyre skal vedta i 1. halvår 2016. Planstrategien inneholder en opplisting av strategiske planer som skal gjennomføres i kommunestyreperioden og en prioritering i tid mellom planene. Det er nødvendig med en streng prioritering mellom de ulike planene for å utnytte planleggingsressursene i kommunen best mulig.
Plan- og utviklingsavdelingen har i 2015 fått tilført folkehelsekoordinatoren i kommunen. Dette som et ledd i å sikre at folkehelsearbeid er en viktig premiss for alt planarbeid i kommunen.
Det vil også i 2016 bli utført betydelig planoppgaver i avdelingen. Kommunedelplan Strande-Aukra grense vil bli lagt frem for vedtak i Molde kommunestyre. Planen er et strategidokument som viser hvordan arealet i planområdet bør utvikles frem mot 2040. Planforslaget har fått mye omtale i media og det er kommet mange konstruktive innspill til planutkastet som har vært på høring.
Arbeidet med kommunedelplan på Hjelset startet i 2015. Planen som skal inneholde areal til det nye akuttsykehuset er planlagt vedtatt av kommunestyret i 2016.
Det er store planutfordringer innen samferdsel og da spesielt knyttet til ny trasé for E39 gjennom kommunen. Traseen er delt i flere etapper. Det er viktig å få gjennomført planleggingen på en god og koordinert måte. Statens vegvesen er ansvarlig for selve planarbeidene. I 2016 vil kommunestyret ventelig vedta planprogram for to etapper samt reguleringer for to andre etapper. Bypakken med sine delprosjekter, er planlagt finansiert i kommende Nasjonal Transportplan (NTP).
Det vil også skje mye innenfor tjenesteområdene. Kommunestyret vil få ny barnehageplan og samlet handlingsplan for barn og unge til behandling. Videre vil oppfølging av helse- og omsorgsplanen føre til nye delutredninger.
Beredskapsarbeidet må også ha større fokus. Kommunestyret vedtok i 2014 en overordnet ROS-analyse. I 2015 vil kommunestyret vedta et strategisk dokument for alt beredskapsarbeid i kommunen. I 2016 må arbeidet følges opp med konkretisering av beredskapsplaner innenfor de ulike områdene.
Kommunereformen er allerede omtalt. Både i forkant av vedtaket om ny kommuneorganisering innen 30. juni 2016 og i etterkant, vil kommunen bli stilt overfor store planleggingsoppgaver.