Driftsavdelingen
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Ramme for budsjett 2016 og økonomiplan 2016 - 2019
Revidert 2015 | Budsjett 2016 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | |||
Inngående | 46 198 | 46 406 | 7 318 | 7 318 | 7 318 |
Driftsinntekter | -36 014 | ||||
Driftsutgifter | 82 212 | 46 406 | 7 318 | 7 318 | 7 318 |
Lønns- og prisvekst | 208 | -43 | |||
Økning overhead | |||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 - 2,7 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -2 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 3 - 2015 | 10 | 10 | |||
Lønnsoppgjør kap. 5 - 2015 | 101 | -84 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 - 2015 | 97 | 33 | |||
Andre rammeendringer | -9 | ||||
Rammetrekk - andel av styrket innkjøpsfunksjon | -9 | ||||
Organisasjonsendringer stab fra 1. januar 2016 | -39 036 | ||||
Organisasjonsendring - innkjøp overføres til økonomiavdelingen | -1 188 | ||||
Organisasjonsendring - kommuneadvokatene overføres til rådmannen | -1 935 | ||||
Organisasjonsendring - rådmann overføres til rådmannen | -3 114 | ||||
Organisasjonsendring - politisk nivå overføres til personal- og organisasjonsavdelingen | -7 386 | ||||
Organisasjonsendring - IKT-digitalisering overføres til personal- og organisasjonsavdelingen | -16 842 | ||||
Organisasjonsendring - dokumentsenter/arkiv overføres til personal- og organisasjonsavdelingen | -3 592 | ||||
Organisasjonsendring - admistrasjon av rådhus, næringsformål og politisk sekretariat overføres til personal- og organisasjonsavdelingen | -4 979 | ||||
Utgående | 46 406 | 7 318 | 7 318 | 7 318 | 7 318 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2016 - 2019
Kommunalsjef drift
Kommunalsjef drift har ansvar for å holde oversikt over og følge opp den kommunale driften på overordnet nivå og i et helhetsperspektiv. Det vil si sørge for at drift skjer innenfor de gitte rammene og at enhetsledere leder og drifter i henhold til innholdet i inngått lederavtale.
Kommunalsjef drift sørger for at enhetene utarbeider tiltaksplaner i henhold til budsjett og ser til at tiltak i disse blir gjennomført.
Kommunalsjef drift representerer rådmannen i Drifts- og forvaltningsutvalget.
Kontor for tildeling og koordinering
Kontorets oppgaver er å utføre fullstendig saksbehandling av søknader på helse- og omsorgstjenester som krever enkeltvedtak i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven. Kontoret skal også fungere som koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Oppgaver som fakturering for tildelte tjenester og vederlagsberegning ligger også her. Kontoret er også kontaktpunkt opp mot Helseforetaket vedrørende håndtering av melding om utskrivningsklare pasienter.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Stabsavdelingene er omstrukturert fra september 2016. Dette innebærer at deler av forvaltningsoppgaver som tidligere lå til drifts- og forvaltningsavdelingene er overført til økonomiavdelingen og personal- og organisasjonsavdelingen.
Samtidig er stillingen som kontorsjef satt vakant inntil videre. Avdelingen har med denne endringen fått en renere tjenesterettet oppgaveportefølje.
Fremtidige utfordringer
Særlig i den utfordrende økonomiske situasjonen som Molde kommune er i, er det et stort behov for å holde god oversikt over og følge opp tjenesteområdene tett. Dette behovet vil være der også fremover og driftsavdelingen vil ha en viktig oppgave her.
Rapporten etter utredningen av pleie og omsorgsområdet peker på en del tiltak som må gjennomføres for å få enda bedre organiseringa av arbeidet ved kontor for tildeling og koordinering og samspillet med driftsenhetene. Dette vil være et av fokusområdene fremover for avdelingen internt.