Beregning av økonomiske rammer

Det vises til kapitlet om statlige rammebetingelser hvor kommunens inntektsforutsetninger hva gjelder statsbudsjettet er beskrevet. I dette kapitlet for rammebetingelser, beskrives de totale inntektsanslag for Molde kommune. Med bakgrunn i disse totale inntektsanslagene, er det beregnet driftsrammer for den enkelte avdeling, enhet og kommunalt foretak.

De økonomiske rammene for avdelinger, enheter og kommunale foretak i 2016 er i hovedsak basert på økonomiplanens forutsetninger. Ut over dette har de enkelte rammer blitt redusert i samsvar med rammesaken for 2016. I tillegg er i hovedsak vedtatte endringer ved budsjettrevisjon i juni 2015 innarbeidet i rammene for 2016 i den grad det er naturlig at de videreføres. Rammesaken, som var oppe til politisk behandling i september, synliggjorde behovene ute i avdelinger, enheter og foretak som de økonomiske rammene for 2016 var i stand til å dekke. Fokus på de udekte behovene og tiltakene kommunen ikke hadde ressurser til å dekke, var i all hovedsak fraværende i rammesaken.

Kompensasjon for økte lønnsutgifter i 2016, ut over det som skal dekkes gjennom indeksregulering av avdelingenes/enhetenes egne inntekter, er lagt i en felles lønnspott med unntak av lønnsoverhenget fra sentralt oppgjør i 2015 som er tillagt rammene til den enkelte avdeling/enhet. Den totale økningen i lønnsutgifter er beregnet ut ifra statsbudsjettets forutsetninger som tilsier en årslønnsvekst på 2,7 pst. fra 2015 til 2016.

Det er i rammen for 2016 budsjettert med 14,1 pst. arbeidsgiveravgift. Arbeidsgivers andel av pensjonskostnaden i Molde Kommunale Pensjonskasse og KLP er budsjettert med 15,2 pst., og for pedagogisk personell budsjetteres det med 11,2 pst. pensjonskostnad i Statens Pensjonskasse. Det vises til eget avsnitt som omhandler pensjoner.

Det er i rammene gitt kompensasjon for generell prisstigning fra 2015 til 2016 med 2,3 pst. på utvalgte arter, noe som er lavere enn den samlede prisveksten i forslaget til statsbudsjett. Differansen utlignes ved at det er lagt inn kompensasjon for spesiell prisvekst der dette er meldt. Samlet er derfor prisveksten på 2,7 pst. som samsvarer med anslaget i forslaget til statsbudsjett. Når anslaget for lønnsvekst er den samme dvs. 2,7 pst., gir dette en deflator for 2016 på 2,7 pst.

Regjeringens forslag til skattevedtak, medfører en økning i forhold til dagens skattøre med 0,45 pst. Skattøret blir derfor i budsjettet for 2016 økt til 11,8 pst. Med dette holdes skatteinntektenes andel av de totale frie inntektene fortsatt på ca. 40 pst. Statsbudsjettets forutsetninger er lagt til grunn for Molde kommunes anslag på skatteinntekter for 2016 og for øvrige år i planperioden.

I økonomiplanperioden er driftsnivået i 2015 i det alt vesentlige videreført, men korrigert for nye tiltak og kjente endringer i inntekter og utgifter.

Inntektsforutsetninger ut over frie inntekter

De såkalte frie inntektene kommunen mottar i form av skatteinntekter og rammetilskudd, er i statsbudsjettet kompensert for forventet lønns- og prisvekst (deflatoren). Det aller meste av kommunens utgifter må justeres minst tilsvarende lønns- og prisveksten. Det er derfor en klar forutsetning at alle inntekter ut over de frie inntektene må justeres tilsvarende. Konsekvensen av ikke å gjøre dette er at prisen på tjenester med videre går ned. Ved avsetning til lokal lønnspott forutsettes det derfor at disse inntektene justeres opp med 2,7 pst. som tilsvarer forventet kommunal deflator. Beløpet er trukket i enhetenes rammer og tillagt den sentrale lønnspotten. Avdelinger, enheter og foretak forpliktes dermed til å sørge for at nødvendig indeksregulering av inntektene i form av betalingssatser med videre blir gjennomført.

Rammetilskudd 2016 - 2019

Faste 2016 priser i hele 1.000
Rammetilskudd 2016 - 2019
Opprinnelig 2015 Revidert 2015 Budsjett 2016 Økonomiplan
2017 2018 2019
Innbyggertilskudd -585 847 -585 847 -601 844 -601 844 -601 844 -601 844
Utgiftsutjevning 59 263 59 263 63 579 63 579 63 579 63 579
Korreksjon statlige/private skoler -3 973 -3 973 -4 141 -4 141 -4 141 -4 141
Overgangsordninger/INGAR -4 936 -4 936 1 521 1 521 1 521 1 521
Saker med særskilte fordelinger -2 093 -2 093 -3 433 -3 433 -3 433 -3 433
Skjønn - tap på endringer av inntektssystemet -1 300 -1 300 -1 300 -1 300 -1 300 -1 300
Sum rammetilskudd -538 886 -538 886 -545 618 -545 618 -545 618 -545 618
Netto inntektsutjevning 3 284 3 284 881 881 881 881
Anslag skatteinntekter i forslag til statsbudsjett -691 752 -680 462 -724 781 -724 781 -724 781 -724 781
Skatteinntekter -688 468 -677 178 -723 900 -723 900 -723 900 -723 900
Sum rammetilskudd inkl. inntektsutjevning -1 227 354 -1 216 064 -1 269 518 -1 269 518 -1 269 518 -1 269 518