Totale inntektsrammer for perioden 2016 - 2019

Inntektsrammer

Faste 2016 priser i hele 1.000
Inntektsrammer
Opprinnelig 2015 Revidert 2015 Budsjett 2016 Økonomiplan
2017 2018 2019
Skatteinntekter -691 752 -680 462 -723 900 -723 900 -723 900 -723 900
Rammeoverføringer -535 602 -535 602 -545 618 -545 618 -545 618 -545 618
Endringer i statsbudsjettet -2 250 -3 638
Lokale skjønnsmidler -2 800 -2 800 -2 800 -2 800 -2 800 -2 800
Overført rammetilskudd til Tøndergård skole 943 943 943 943 943 943
Eiendomsskatt 3,6 promille -86 113 -86 113 -92 601 -94 041 -95 481 -96 921
Inv. bidrag R-97 (skoleanlegg) -877 -877 -835 -785 -746 -711
Rentekompensasjon skole -2 144 -2 144 -1 813 -1 654 -1 496 -1 337
Kompensasjonstilskudd omsorgsboliger og sjukeheimer -6 136 -6 136 -6 441 -6 344 -6 249 -6 153
Rentekompensasjon kirkebygg -422 -422 -475 -460 -443 -424
Rentekompensasjon Glomstua og Tollero omsorgsboliger (overføres til Molde Eiendom KF) -500 -500 -492 -450 -408 -366
MVA-kompensasjon fra andre selskap -1 550 -1 550 -1 610 -1 610 -1 610 -1 610
Toppfinansiering ressurskrevende tjenester -50 990 -56 011 -52 607 -52 607 -52 607 -52 607
Integreringstilskudd flyktninger -61 223 -71 519 -83 749 -83 749 -83 749 -83 749
Aksjeutbytte Istad AS -10 000 -6 800 -10 000 -5 000 -5 000 -5 000
Kalkulatoriske posteringer -5 611 -5 611 -3 979 -3 776 -3 776 -3 776
Konsesjonskraft -200 -200 -200 -200 -200 -200
Sum driftsinntekter -1 457 227 -1 459 442 -1 526 177 -1 522 051 -1 523 140 -1 524 229

Kommentarer til ulike generelle inntektsposter

Lokale skjønnsmidler

Fylkesmannen i Møre og Romsdal har holdt tilbake en andel av kommunenes skjønnsmidler som er tiltenkt blant annet ressurskrevende tjenester til brukere over 67 år. For 2015 fikk Molde kommune 1,2 mill. kroner i skjønnsmidler til dette formålet med bakgrunn i kommunens utgifter i 2014. Ut over dette ble kommunen tilkjent ekstra skjønnsmidler for 2015 på 1,4 mill. kroner til dekning av ulike formål. Samlet fikk kommunen for 2015 2,7 mill. kroner i ekstra skjønnsmidler mens budsjettet lød på 2,8 mill. kroner. Det legges inn en forventning om 2,8 mill. kroner for 2016 og resten av planperioden.

Overført rammetilskudd til Tøndergård skole

Tøndergård skole er et interkommunalt samarbeid med Molde kommune som vertskommune. Fra statlig hold regnes derfor skolen som en del av Molde kommune. Som følge av en betydelig økning i pensjonskostnadene for mange år tilbake, ble derfor rammetilskuddet til Molde kommune økt også for den delen som vedrørte Tøndergård skole. Molde kommune mottok med andre ord et forhøyet rammetilskudd også på vegne av de øvrige kommunene som deltar i samarbeidet. Det som imidlertid har skjedd i ettertid er ikke minst at pensjonskostnaden har økt betydelig uten at Molde kommune gjennom statlige overføringer er kompensert for dette. Budsjettert beløp for 2016 (samme som for 2015) videreføres med samme beløp for kommende planperiode.

Eiendomsskatt

Det forutsettes oppkrevd 92,6 mill. kroner i eiendomsskatt i 2016. Dette med bakgrunn i en skattesats for dette året satt til 3,6 promille som er videreført for resten av planperioden. Ut over dette er skattetakstene for 2016 oppskrevet med 10,0 pst. Dette kommer i stedet for en eventuell omtaksering som også hadde vært en mulighet, men svært lite ønskelig. Takstgrunnlaget er ikke endret for de øvrige årene i planperioden. Økningen utover i planperioden skyldes økning i antall skatteobjekt. Forutsetningen om at eiendomsskatt kan skrives ut i hele kommunen, ligger til grunn for budsjettet.

Investeringsbidrag R-97

Dette er kompensasjon av renter og avdrag i forhold til investeringer knyttet til 6-årsreformen, og behovet for utvidelse av skolebygg i den forbindelse.

Kompensasjonstilskudd

Tilskuddsordningen for bygging av omsorgsboliger og omsorgssenterplasser har, foruten oppstartingstilskuddet, et eget kompensasjonstilskudd for renter og avdrag. Tilskuddet utbetales over 30 år og inkluderer en rentegodtgjørelse tilsvarende Husbankens til en hver tids flytende rente.

På denne posten er det også budsjettert et beløp som gjelder rentekompensasjon for skoleanlegg. Molde kommune hadde tidligere en investeringsramme på 62,0 mill. kroner til dette formålet som ble benyttet fullt ut. I statsbudsjett for 2009 ble det lansert en ny skolepakke. Kommunens andel av en ramme på totalt 15,0 mrd. kroner fordelt over 8 år ble på 59,7 mill. kroner som i sin helhet er benyttet ved byggingen av nye Bekkevoll ungdomsskole. I budsjettet for 2016 er det lagt inn forutsetning om full kompensasjon etter denne ordningen. Det er også innført en egen rentekompensasjonsordning for kirkebygg. Ved utgangen av regnskapsåret 2014, var grunnlaget for Molde kommunes rentekompensasjon knyttet til investeringer i kirkebygg på totalt 18,8 mill. kroner. Kompensasjonen tilsvarer renter for et serielån i Husbanken med 20 års løpetid med den til en hver tid gjeldende flytende rente.

Det er budsjettert med kompensasjonstilskudd knyttet til Glomstua bofellesskap og Tollero omsorgsboliger. Dette er prosjekter som i sin tid ble gjennomført av Molde Utleieboliger KF. Rammene til nye Molde Eiendom KF er for 2016 kompensert tilsvarende den kompensasjonen kommunen mottar fra Husbanken for disse to prosjektene.

Toppfinansiering ressurskrevende tjenester

Staten har en tilskuddsordning til kommunene når det gjelder å dekke utgifter til ressurskrevende tjenester. Tidligere var dette noe som ble vurdert skjønnsmessig av fylkesmannen. Ressurskrevende tjenester i 2016 er definert som pleietjenester gitt til en enkeltperson med et ressursbehov ut over kr. 1.081.000,-. Innslagspunktet i 2015 var på kr. 1.043.000,-. Gjennom ordningen dekker staten 80,0 pst. av kommunens utgifter ut over innslagspunktet. Med bakgrunn i en kraftig utgiftsvekst de senere årene, er innslagspunktet (kommunal egenandel) økt med kr. 10.000,- ut over lønns- og prisvekst. Dette gir Molde kommune anslagsvis 0,5 mill. kroner i redusert tilskudd allerede i 2015.

Det er i hovedsak sterkt funksjonshemmede, psykisk utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser under 67 år som utgjør brukergruppen som omfattes av tilskuddsordningen. Bruttoutgiftene til tiltakene budsjetteres på den enkelte enhet mens statstilskuddet budsjetteres som en kommunal fellesinntekt. I budsjettforslaget for 2016 er det lagt til grunn en inntekt på 52,6 mill. kroner. Tilskuddet videreføres på dette nivået i resten av planperioden.

Integreringstilskudd flyktninger

Flyktningetjenesten er fra 2015 organisert som en egen enhet. Kommunestyret forutsetter et bredt samarbeid mellom ulike kommunale virksomheter ved bosetting av nye flyktninger. Sentrale aktører i dette arbeidet er Molde Eiendom KF, Molde voksenopplæringssenter, skolene, barnehagene, sosialtjenesten NAV, helsetjenesten og barneverntjenesten. I budsjettet for 2016 og resten av planperioden er det forutsatt at kommunens samlede utgifter til bosetting og integrering av flyktninger er 15,9 mill. kroner mindre enn integreringstilskuddet. I dette ligger at de største utgiftene til integrering av flyktninger må tilskrives mottaksårene, mens de siste årene av integreringsperioden på 5 år vil gi et positivt økonomisk bidrag.

Aksjeutbytte fra Istad AS

I ekstraordinær generalforsamling i Istad AS i mai 2014 ble det vedtatt å dele ut et ekstraordinært utbytte på 100,0 mill. kroner med bakgrunn i selskapets salg av virksomheter (Linjebygg Offshore og Istad Energimontasje). Molde kommune fikk 34,0 mill. kroner av dette utbyttet. I tillegg mottok kommunen 6,8 mill. kroner i utbytte fra selskapet i 2015. I gjeldende økonomiplan ligger det forventninger om fortsatt utbytte fra Istad AS med årlig 10,0 mill. kroner. Denne forventningen ligger til grunn for budsjettert utbytte i 2016, mens forventningen for de øvrige årene i planperioden er redusert til et årlig utbytte på 5,0 mill. kroner.

Hele 1.000

Forventet og mottat avkastning Istad AS

Kalkulatoriske posteringer

Kalkulatoriske posteringer er den delen av kommunens finanskostnader som belastes enhetene på de selvfinansierende områdene (parkering, bibliotek med videre). Disse budsjetteres som driftskostnader på enhetene og inntekter i driftsbalansen sentralt. Kostnadene er i hovedsak budsjettmessig justert i forhold til eksisterende rentenivå.

Konsesjonskraft

Dette er Molde kommunes andel av konsesjonskraftsinntekter i Istad-vassdraget.